🗓 ZONDAG 16 MAART 2025: Witch City Bookings presents Underground Matinée met Radeloos///Ziedend + Kelsey + Spit for the Masses bij de Azijnfabriek!

🎸 Radeloos///Ziedend; combineert crustpunk, black metal en grindcore tot meedogenloze odes aan de donkere kanten van de menselijke ervaring. Het vijfkoppige collectief nodigt de luisteraars uit om deel te nemen aan deze aangeboren ellende en de opgekropte wanhoop en woede los te laten die in menig hart zijn thuis heeft gevonden.

🎸 Kelsey; is een groep vrienden uit Nijmegen met een gedeelde liefde voor alles wat luid en onstuimig is. Een niet aflatende sloopploeg die een mix speelt van chaotische hardcore en post-metal, gebracht met een DIY punk attitude. Door de chaos van intense, energieke liveoptredens te omarmen, is elke Kelsey show een cathartische viering van lawaai en onvoorspelbaarheid.

🎸 Spit for the Masses; is een in Nederland gevestigde kwartet en mengt elementen van black metal, grindcore en shoegaze tot een rauwe en meedogenloze auditieve aanval. Beïnvloed door bands als Martyrdöd en Deafheaven wil Spit een woeste maar melodieuze melange van stijlen afleveren. Hun debuut-EP “For the Masses” werd online uitgebracht op 3 mei 2024.

🎵 Crust, Hardcore, Black Metal

TIME TABLE
⚡️ 14:00 Doors open
⚡️ 15:00 Spit for the Masses
⚡️ 16:00 Kelsey
⚡️ 17:15 Radeloos///Ziedend
⚡️ 18:30 Closing time

Facebook event:
https://www.facebook.com/events/910430007921899/

Radeloos///Ziedend Social Media
Facebook: https://www.facebook.com/radeloosziedend
Instagram: https://www.instagram.com/radeloosziedend/
Spotify: https://open.spotify.com/artist/6l0NXNFYkkn3chX6MW1xcj
Bandcamp: https://radeloosziedend.bandcamp.com/

Kelsey Social Media
Facebook: http://www.facebook.com/cvltofkelsey
Instagram: http://www.instagram.com/cvltofkelsey
Spotify: https://open.spotify.com/artist/3IEN09Jra7xWI4UYGy5Xor
Bandcamp: http://cvltofkelsey.bandcamp.com

Spit for the Masses Social Media
Facebook: https://www.facebook.com/spitforthemasses
Instagram: https://www.instagram.com/spitforthemasses/
Spotify: https://open.spotify.com/artist/6Gkbcija14MwuFa0euRTlU
Bandcamp: https://spitforthemasses.bandcamp.com/

Azijnfabriek event:
https://azijnfabriek.nl/event/radeloosziedend-kelsey-spitforthemasses-16-03-2025/

#Azijnfabriek #Aek #Poppodium #Roermond #Roermondcity #Evenement #Event #Livemuziek #Concert #Radeloosziedend #RZ #Kelsey #Cvltofkelsey #Spitforthemasses #Blackmetal #Postblackmetal #Hardcore #Crust #Punk

VERSLAGMartijn Welzen

Radeloos///Ziedend + Kelsey + Spit for the Masses – Zondag 16 maart 2025
Het concept Rituals of the Coven is als het bouwen van een metronetwerk onder de straten van Roermond. Ieder hoofdstuk brengt ons verder naar een pas geopend station waar we voor minder dan een tientje door de draaideur mogen. Maar iedere halte heeft zijn eigen adem en voorkomen. Totaal verschillend dus, maar onderling verbonden door metalen levenslijnen uitgedrukt in de passie voor de muziek. Ondergronds en nooit met makkelijke uitvluchten banen de gedreven muzikanten door hun ouvre en zijn we bij het derde deel aanbeland. Vandaag krijgen we ook met Spit for the Masses, Kelsey en Radeloos///Ziedend drie compleet verschillende muzikale portretten aangereikt die de lelijkste tronies laten zien die een maatschappij te bieden heeft. Wederom horen we de verhalen van een verloren ziel die zich staande moet houden in een maatschappij die kil is en waar het aan warmte en empathie ontbreekt. Die overlevingstocht door de tijd kent zijn successen en mislukkingen en wordt in de triptiek van vandaag geniaal uitgebeeld.

Spit for the Masses
Bij deze opener is het vooral de razende aflevering die op de voorgrond staat. Geen wetenschappelijke gelaagdheid, maar keiharde eerlijkheid. Een soort rollende proto-grind met black metal-randjes waarbij de frontman met regelmaat in zijn bewegingen aan Barney van Napalm Death doet denken. Onder al dat geweld ligt de basis van een groove. Spit for the Masses is dansbaar boos en swingend agressief waar de balans tussen lekker zware muziek en de intrinsieke boodschap feilloos wordt gevonden. Dat grindcore niet hoeft te verzuipen in blastbeats en razernij maakt Spit for the Masses meerdere keren duidelijk. De songs zijn zoals in het genre gewoon is kort net als het hele optreden, waarbij het visitekaartje de vorm heeft van een honkbalknuppel. Met een knuppel worden bewerkt, hoeft ook niet langer te duren voor onze eigen veiligheid. Meedogenloos compact maar heel effectief!

Kelsey
Met recent de nieuwe tape ‘Mindfullness Seminar at the End of the World’ uitgebracht, neemt Kelsey de gelaagdheid serieus. Voorzichtige melodieën en knalharde metalcore uitbarstingen grijpen elkaar bij de hand, waardoor er een Dillinger Escape Plan-achtige intensiteit ontstaat die de zintuigen op het podium gericht houden en oversturen. Kelsey is een groeibriljant die de ware punkethiek mengt met metalen onvoorspelbaarheid en jazzy gekte. Het is niet eenvoudig grip te krijgen op Kelsey en dit zorgt meer dan eens voor kippenvelmomenten waarbij je nooit de ogen van het rails mag nemen om ontsporing te voorkomen. De zes nummers van ‘Mindfullness’ worden allemaal gespeeld, slechts aangevuld met twee oudere songs. Het is een complete overrompeling waarbij de energie van het vijftal complete wijken zou kunnen oplichten. Eén van de leden eindigt boven op de bar achterin de zaal waar diepgewortelde schreeuwen die laatste druppel emotie over de speakers laat schallen.

Radeloos///Ziedend
Een machinale brom als intro waarbij de zanger theatraal zichzelf al ijsberend, geselt. De band zet direct aan. Overdonderend rolt de zware metal tegen de toeschouwers aan die dapper standhouden. Het gevoel van de 鳬nling tegen de grote, oncontroleerbare en met vlagen emotieloze wereld leeft bij Radeloos///Ziedend vandaag het meest. De tomeloze slagen beuken onder zwiepende haren in op een zanger die de machteloosheid van het individu al schreeuwend prachtig verbeeldt en meer dan eens in elkaar duikt op de stage om zo die aanvallen op zijn fragiele ik te weerstaan. Hij is een vleesgeworden aambeeld dat dreigt te breken. Gedurende de set ontstaat er meer en meer zelfvertrouwen en kruipt de eenling onder de kwaadwillende groove uit. Enkele malen ondersteunt door Natalya (The Fifth Alliance, ex-Yantras), durven ze met twee de strijd aan te gaan. Als dan de apotheose van de set nadert, lijkt het zelfs alsof de machine, uitgedrukt in een relatief kalme melodie, de strijd opgeeft. Opstaan voor jezelf, tegen de schijnbaar overweldigende zwarte muur van onbegrip, hebberigheid en negativiteit lijkt te werken. Radeloos///Ziedend is een louterende ervaring.

Martijn Welzen

VERSLAGRockportaal.nl

Radeloos///Ziedend + Kelsey + Spit For The Masses – De Azijnfabriek (Roermond) 16/03/2025

Wat is er aangenamer dan een weekend? Een weekend combineren met livemuziek natuurlijk. Terwijl de zaterdag vaak de voorkeur geniet als concertdag, biedt ook de zondag een uitgelezen gelegenheid om muzikale energie te ervaren. Zeker wanneer de deuren om 14:00 openen en het concert rond 18:00 op zijn einde loopt. De Azijnfabriek in Roermond heeft dit concept uitstekend begrepen en presenteert in korte tijd alweer haar derde metalmatinee. Na eerdere edities met Noctambulist en Lucifungus is het vandaag de beurt aan Radeloos///Ziedend. Dit Gelderse collectief reist niet alleen af naar Roermond, maar neemt provinciegenoten Kelsey en Spit For The Masses mee op sleeptouw.

Zoals gezegd zijn de deuren al om 14:00 geopend en om 15:00 uur is het aan Spit For The Masses om de middag te openen. Het viertal stapt vanuit de zaal het podium op om direct hard voor de dag te komen. De band bewijst een brede muzikale reikwijdte te hebben: van onstuimige hardcore tot gelaagde black metal-composities. Vooral vocalist Sam maakt het onderscheid duidelijk, zijn diepe, rauwe stemgeluid leent zich uitstekend voor de punk-geïnspireerde stukken, terwijl zijn emotioneel beladen screams de zwartgeblakerde passages extra intensiteit geven.

Spit For The Masses toont zich dankbaar voor het publiek dat zo vroeg is opgekomen en grijpt de gelegenheid aan om hun nieuwste single te presenteren. De titel Milk Cartons (Cartons Of Milk) lijkt een beetje onbenullig, maar de muziek zeker niet. Deze compositie bevat meer melodie dan het overige oeuvre en onderstreept het vakmanschap van gitarist Kaj. Soms klinkt het geheel een beetje rommelig, maar Spit For The Masses speelt met intentie en oprechtheid en dat kan ik alleen maar toejuichen.

Na Spit For The Masses betreedt het Nijmeegse Kelsey het podium. Deze band deelt de DIY-punkmentaliteit van hun voorgangers, maar kiest een andere muzikale insteek. Geïnspireerd door old-school mathcore en post-hardcore, verrassen ze met complexe riffs en onvoorspelbare ritmewisselingen. De dynamische gitaarsectie nodigt uit tot headbangen, terwijl zanger Nik met tomeloze energie zijn teksten zowel op als naast het podium overbrengt. Het vijftal roept herinneringen op aan de hoogtijdagen van Converge, een vergelijking die alles zegt over hun intensiteit.

Met hun recente EP Mindfulness Seminar At The End Of The World op zak, trakteert Kelsey het publiek op een selectie van dit indrukwekkende werk. Niet alleen de toeschouwers, maar ook de bandleden zelf bewegen voortdurend over het podium. De drie gitaristen zwaaien met hun (bas)gitaar, wat een extra visueel spektakel toevoegt aan hun toch al overrompelende performance. Om het af te maken klimt de frontman tijdens de afsluiter op de bar om de laatste woorden zijn strot uit te werpen. De inventieve structuren en gedurfde songwriting maken indruk, waardoor het spijtig is dat Kelsey slechts een ruime twintig minuten speeltijd volmaakt.

Als hoofdact van de middag betreedt Radeloos///Ziedend het podium. Eveneens afkomstig uit Nijmegen, is dit de enige band van vandaag met een volwaardige langspeler op hun naam. Hun album Doodsverachting (2023) heeft zijn kracht reeds bewezen, maar komt pas echt volledig tot zijn recht in een livecontext. Wat volgt, is een compromisloze geluidsstorm die laveert tussen de beklemmende intensiteit van black metal, de rauwe energie van crust en de genadeloze snelheid van grindcore. Het optreden kent een dynamische opbouw, waarbij lang uitgesponnen composities afgewisseld worden met hectische uitbarstingen zoals Neusgrind.

Terwijl de muzikanten gefocust hun partijen spelen, benut zanger Giel het podium volledig door zich rusteloos over het toneel te bewegen. Tijdens de instrumentale passages kiest hij voor een drastische uiting van expressie door zichzelf met een zweep te geselen. Een beeld dat naadloos aansluit bij de thematiek van zelfdestructie en existentiële pijn die de band uitstraalt.

Waar woorden overbodig zijn, laat Radeloos///Ziedend de muziek spreken. De black metal-riffs vullen de zaal, terwijl de crust-gedreven passages de aanwezigen in beweging brengen. Voor de vijftig toehoorders is dit een ervaring, een intense en bezielde vertoning van artistieke overgave.

Het onbetwiste hoogtepunt van de set is de afsluiter Een Broeder In Striemen En Bloed. De ingetogen, door Amenra geïnspireerde intro vloeit naadloos over in indringende, melancholische krijsen en een bijpassende instrumentale begeleiding. Vervolgens wordt de intensiteit tijdelijk getemperd met een sfeervol akoestisch intermezzo, waarna de compositie tot een explosieve climax komt. Radeloos///Ziedend bewijst zichzelf als een eigenzinnig en meeslepend collectief, dat live een onmiskenbare impact achterlaat.

Jordy Weustenraad

BAND VIDEO’S

Radeloos///Ziedend

Kelsey

SOCIAL MEDIA

📸 Azijnfabriek Roermond
📸 Ian Geerts
📸 Bright Waters