🗓 ZATERDAG 20 SEPTEMBER 2025: Witch City Bookings presents Distaste (AT) + BARREN (BE) + Pigteeth (NL) bij de Azijnfabriek!

🎸 Distate; has been bringing destroying Austrian deathgrind to the world since 2000.

🎸 BARREN; is a Belgian Grindcore band that started in 2017 consisting of (ex) Agathocles, Aborted, Emeth, Suppository members. Using the moniker of “chainsaw grind’ referring to the classic HM2 buzzsaw of Swedish death metal creating the thick crushing guitar and bass tone. With blastbeat driven drums constantly exploding underneath a frenzy guitarriffs, BARREN isn’t afraid to throw in a volcanic eruption of mid-tempo vehemence and tempo shifts.

🎸 Pigteeth; is a crust infected, doom drenched, blackmetal infused, grind soaked hardcore band from The Netherlands since 2010. Since then they have released 2 records and 2 EPs and have opened for PULLING TEETH, FULL OF HELL, ACxDC and many others.

👨🏻‍🎤 Een loodzware avond die je niet wilt missen!

🎵 Grindcore, Hardcore, Death Metal

TIME TABLE
⚡️ 19:30 Doors open
⚡️ 20:00 Pigteeth
⚡️ 21:00 BARREN
⚡️ 22:15 Distaste
⚡️ 02:00 Closing time

Facebook event:
https://www.facebook.com/events/1395757428390009/

Azijnfabriek event:
https://azijnfabriek.nl/event/distaste_barren_pigteeth-20-09-2025/

#Azijnfabriek #AEK #WitchCityBookings #Poppodium #Roermond #RoermondCity #Evenement #Event #LiveMuziek #Concert #Distaste #Barren #Pigteeth #DeathMetal #Grindcore #Hardcore #ExtremeMetal

VERSLAG

Distaste + BARREN + Pigteeth – zaterdag 20 september 2025

Zo schiet het nieuwe liveseizoen in de Azijnfabriek direct met scherp vanuit een strategisch gekozen positie. Drie knalharde bands die flirten met grind, hardcore en black metal slepen de aanwezigen met lef langs de ravijnen van leven en kunst. BARREN laat daarbij met een verbod op muziek, tegendraads als ze zijn, op de speakers geplakt niks meer aan de verbeelding over.

Voor vandaag het meest tegen de hardcore aan kruipend knalt Pigteeth op volle snelheid richting die afgrond. Eenvoudige effectiviteit! Hardcore verder zo dicht tegen de crust aanliggend dat als de zaal dichter bij Domino’s had geleden de korst gevuld zou worden met gesmolten kaas. De varkenstanden bijten zonder moeite door de dikste botten en laten geen spaan heel terwijl ze gulzig watertandend de gescheurde stukken verorberen. ‘Nederland Moet Kapot’ is een heel toepasselijke anthem, terwijl de muren barsten vertonen en de zomerrust definitief uitgeleide wordt gedaan met een vette trap na. Dat we daarnaast een Pulling Teeth cover krijgen, voegt nog meer power toe aan de tandheelkundige waanzin van de band die deze zaterdag het voordeel van een thuiswedstrijd heeft.

Het drietal uit Vlaanderen heeft natuurlijk ook niet echt een hele wereldreis achter kiezen. BARREN, in grommende hoofdletters, staat voor de leegte. Iets wat natuurlijk schuilt in de naam. Het nihilisme spat van de stage. De muziek is lelijk. De antihelden zijn zwaarbewapend met grindcore en jongleren met de zware kettingzagen van de Zweedse deathmetal. Alsof de wandeling gevaarlijk dicht langs het ravijn nog niet voldoende is hangen er molenstenen van oorlogsdreiging aan de voeten, om het onheil te versterken. De gitaren steken recht omhoog, richting een bloedrode hemel. Brandgranaten worden vanuit de mortieren direct tegen de luisteraar geworpen. De veelal één-woord-titels van het trio zijn direct raak en aan deze allesvernietigende vuurstorm is geen ontsnappen mogelijk. Maar er is meer, er worden gelachen op het podium en als het zweet langs de gezichten gutst is duidelijk waar BARREN voor staat; zelfreiniging! De wereld staat in de fik, de economie piept en kraakt en politici van welke zijde ook nemen het niet heel nauw met de waarheid. Neen, het gaat om loodzware riffs, een koel biertje en buiten adem zijn van het moordende tempo. De groep is een medicijn tegen het lijd van de wereld, al is het maar voor even.

Het Oostenrijkse orkest heeft, zoals ze zelf zeggen zo’n vier dagen in een stinkende van gezeten om in Roermond hun kunsten aan de dag te leggen. Vers aangekomen uit Engeland en met de Limburgse tussenstop op weg naar hun thuisland. De songs zijn Duitstalig, met voor Nederlanders prachtige tongbrekers als ‘Zerfallsprozess’, ‘Rosstäuscherei’ en ‘Wermutstropfen’. Zo van het podium doen de woorden in gelijk welke taal er niet heel veel toe. Zoals het bij de grindcore hoort is verstaanbaarheid allang in dat hiervoor genoemde ravijn gekiept. Verschil met voorgaande act is wel dat met een tweede gitarist een extra laag wordt toegevoegd. Er steekt een lichte bries van muzikaliteit en melodie op als tussen het rammelende grindcore-geweld op solo’s gelijkende stukjes stijgen op boven de verlaten vlakte. De structuur geeft Distaste, meer dan de anderen haakjes waar je kunt aangrijpen om het verhaal te volgen. De chaos krijgt lijn wat het viertal boven het gekortwiekte maaiveld van vandaag uitsteekt. Onthoofde alpenbloemetjes krijgen toch weer een groeispurt. De aandacht wordt bovendien regelmatig naar de laatste linie getrokken. De drummer zit op zijn totale gemak, vileine blastbeasts vanuit de losse pols op de vellen te leggen. Hij kijkt regelmatig geamuseerd om zich heen of doodgemoedereerd naar de trussen boven zijn kit. Helden zijn te vinden op onverwachte plekken.

Martijn Welzen

GALERIJ

📸 John Piepers

SOCIAL MEDIA

📸 Azijnfabriek Roermond
📸 John Piepers
📸 Bright Waters